На английски ги наричаме "betweenagers" - не са малки вече, но не са и тийнейджъри. Тъкмо започват да се бунтуват, но още не са добили младежкия непукизъм. От тях лъха неподправеност, хитрост, здрава логика, стремеж към най-малкото съпротивление, адаптивност и доброта. Много от родителите казват: "Моят син е много умен, но ужасно мързелив!". Същинската причина обаче сякаш се корени другаде.
В училище госпожата говори само на английски. Така и нас ни учеха в училището за госпожи, така че няма лошо. Проблемът възниква когато говоренето изцяло на английски е самоцел или поради неопитност колегата не разчита на обратната връзка от децата. Детето губи смисъл в часовете по английски и неразбирайки какво се случва около него, губи и мотивация да учи.
В училище госпожата говори само на български. Тук проблемът е на няколко нива - че децата не развиват умения да ползват свързана реч, да упражнят наученото, буквално да усетят чувството на непознатите звуци в устата си и т.н. Но най-вече, ако нямат възможност за практика, всички правила и нови думи, ще си останат само абстрактни понятия. Това беше и случаят, когато аз учех английски като дете.
А може и изобщо да не е свързано с госпожата в училище.
За да мотивираме децата:
- нужно е да свържем пряко английския с любимо тяхно занимание, тема, интерес. Ученето на английски, както и другите предмети, децата свързват с емоция, с личност и преживяване. Затова е важно то да е положително. Може детето да научи как е на английски "Обичам да танцувам.", да прочете за любимия си изпълнител или да гледа клипче за някое специално място.
- трябва да им предложим забавление в ученето на английски. Игрите с цел усвояване съвсем не са като другите компютърни игри. Отново най-важно е да предизвикаме положителна емоция и по този начин да обясним на детето материала. В Полезни връзки има много предложения за подобни игри. Те могат да служат и за спазване на правила или дисциплина, ако е нужно.
- добре е те да усещат ползата от наученото. Не бива да забравяме, че тази полза е съвсем различна от нашето разбиране за това, кое е полезно. Например за дете на десетина години сред най-големите мотиватори би било да предложим (подходящ!) приятел за чат, а не да обясняваме, че някой ден ще може да си намери по-добра работа, ако знае английски.
- на всяка цена трябва те да чувстват, че се справят добре. Тук не става дума да поощряваме грешки или да лъжем, само за да не пострада егото на детето. По-скоро да създадем такива възможности, които едновременно ще вдигнат летвата и ще насърчат детето да даде всичко от себе си. А това абсолютно винаги дава резултат.
Няма коментари:
Публикуване на коментар